Edwin Goes Atlantic to Pacific and Central America

Dag 50 t/m 57 van Antiqua naar Caye Caulker (Belize)

Hallo Iedereen,

Mijn 2e reis is begonnen, ik ben vrijdag 5 november op het vliegtuig gestapt vanaf Lima om 14:55 uur en heb eerst een tussenlanding gemaakt in San Salvador om dan door te vliegen naar Guatamala City. 's Avonds tegen een uur of 9 was ik dan eindelijk in mijn hotel. Ja, je leest het goed, hotel. Dat is het verschil met de vorige reis, dat was een budget reis, deze is meer ge-upgraded, dus geen campings en hostels.

Toen ik aankwam in mijn hotel lag alle informatie al klaar voor de reis. Heb 's avonds het dorpje Antiqua nog even bezichtigd en heb nog een biertje gepakt in de plaatselijke kroeg.

Antigua, officieel Antigua Guatemala, is een stad in Guatemala, niet ver van de hoofdstad Guatemala-Stad. De stad is opgenomen op de Werelderfgoedlijst van het UNESCO. Ze is gelegen in de vallei van Panchoy, onder de Volcán de Agua, en is de hoofdstad van het departement Sacatepequez.

We vertrekken de volgende dag om 07:00 uur naar Rio Dulce. Hier aangekomen bevind ik me weer aan de rand van een groot meer (Lago de Izabal). Het is een een klein gehucht, wat huizen en winkels langs de weg, en een grote brug over de Rio (rivier) Dulce. (Zie enkelefoto's)

Het landschap waar ik mij bevind is schitterend, een prachtige rijke groene kleur.Guatemala heeft maar een heel klein stukje Caribische kust. Het plaatsje Livingston ligt er, aan het eind van de rivier de Rio Dulce en is alleen per boot bereikbaar.

Het lijkt in niets op wat je je voorstelt bij Guatemala: door de afgelegen ligging heeft het plaatsje een heel eigen levensstijl. De bewoners zijn afstammelingen van Afrikaanse slaven en spreken Engels. De zwarte (Garifuña) bevolking houdt er vooral een Caribische levensstijl op na; Bob Marley is overal aanwezig.
Livingston is dan wel de eindbestemming van deze tocht van vandaag, de tocht erheen namelijk, voert door de diepe canyon van de Rio Dulce, een rivier met aan weerszijden hoge krijtrotsen en daarboven ondoordringbare jungle. Veel reizigers vinden het, op Tikal na, de mooiste tocht van Guatemala. Handig dat het op de route ligt van Antigua naar Flores; je hoeft er dus niets voor om te reizen. Trek in de ochtend naar Rio Dulce, zo'n 6 uur rijden als je vanuit Antigua komt. Onderweg zie je het landschap veranderen van gebergte in savanne en dan in tropisch regenwoud.

De grootste Maya ruïne van Latijns Amerika, Tikal, ligt in het tropische noorden van Guatemala in het regenwoud van Peten, waar brulapen, toekans en neusbeertjes de dienst uitmaken. Door de combinatie van eeuwenoude gebouwen, nog oudere, dichte jungle en de aanwezigheid alom van wildlife, is Tikal het eind- én hoogtepunt van de Maya route.

Flores, een rustig dorp aan het meer van Peten, is de uitvalsbasis voor een bezoek.We verblijven in een hotelletje met terras aan het meer zodat je de zonsondergang niet mist.

Vanuit Flores vertrekken we vroeg naar Tikal. Je loopt het verloren rijk binnen voor het er echt heet wordt en ziet de mistslierten tussen de hoge tempels langzaam wegtrekken. Dan dwaal je tussen de overwoekerde tempels door de jungle. Je hoort zo vroeg veel dierengeluiden: sjirpende vogels, geritsel achter je, gebrul in de verte. Onnavolgbaar......

Je bereikt Flores over land vanuit Antigua, Rio Dulce, Palenque in Mexico of Belize. Heb je niet de tijd om over land naar Flores te gaan, dan kun je er ook naartoe vliegen, van Cancun of Guatemala City.

De volgende dagreizen we door naar San Ignacio. San Ignacio is een stad gelegen in Belize op zo'n 35 km van Belmopan. Het is de belangrijkste stad in het Cayo-district en speelt een belangrijke rol in het toerisme. Het aan de rivier Macal gelegen San Ignacio is waarschijnlijk begonnen als een houthakkerskamp. De eerste bekende vermelding van de plaats is op een kaart die dateert van 1787. In 1930 werd de Western Highway aangelegd waardoor niet alle vervoer meer over water plaatsvond. Dit versterkte de groei van de stad aanzienlijk.

Santa Elena, een voorheen aparte plaats aan de overzijde van de rivier is intussen deel van San Ignacio geworden. De stadsdelen zijn verbonden door de Hawkesworth-hangbrug. Belize Botanic Gardens is de naam van een botanische tuin die in San Ignacio is te vinden.

Buiten de stad bevinden zich de Maya-ruïnes van Cahal Pech en Xunantunich.

We reizen verder naar Caye Caulker,´s ochtends vroeg vertrekken weper minibus naar Belize City, een reis van ca. 5 uur. We worden opgehaald bijhet hotel.We vertrekken naar Caye Caulker. De 45 minuten durende tocht is spectaculair: je vliegt over de azuurblauw zee die zo glad is als een biljartbal, de zon brandt en tot slot de wuivende palmen van Caye Caulker. Bij aankomst op Caye Caulker staat de lokale bevolking je nieuwsgierig op te wachten. De zandwegen op het eiland worden slechts door voetgangers, fietsers en golfkarretjes gebruikt. Iedereen loopt blootsvoets of op slippers. Wil je je tas of koffer niet tillen dan kan die voor een dollar in een kruiwagen of achterop de golfkar bij de deur van je hotel afgezet worden. Het motto is hier ‘Go slow' en inderdaad het is waar: overal hoor je ‘Whazz-up man' en ‘Everything ok man?' Na een verkenningswandeling over het eiland zijn we gaan eten in een lokale restaurant...vis natuurlijk, want waar eet je nog een bord verse kreeft voor US$ 13,-?

De volgende dag gaan we door naar Playa del Carmen (Mexico)

Groeten Edwin

ps. Foto´s volgen nog