Edwin Goes Atlantic to Pacific and Central America

Dag 1 t/m 12 van Rio de Janairo naar Foz do Iguacu

Dag 1 t/m 12 Van Rio de Janeiro naar Foz do Iguaçu

Hallo Allemaal,

Mijn reis is eindelijk begonnen. Ik heb 2 reizen in 1 geboekt, nml. Als eerste van Atlantic to Pacific (dit is het midden van Zuid Amerika) en als tweede een reis door midden Amerika (Grand Central). Deze 2 reizen samen zijn goed voor 98 dagen onderweg. Deze reis doe ik als backpacker, alleen alles is wel georganiseerd, dus zo weinig mogelijk kleren mee en met een budget bedrag van de ene plaats naar de andere.

Zaterdag 18 september was het dan zover, ´s morgens vroeg opstaan om de trein te nemen naar Schiphol. Ik ben om 10:10 uur met een KLM vliegtuig gevlogen naar Sao Paulo, om vervolgens door te vliegen naar Rio de Janeiro.

Eindelijk aangekomen in mijn hostel kwam ik erachter dat mijn groep uit 28 leden bestond, waaronder 3 Engelsen, 1 Kiwi, 2 Hollanders en 21 man uit Oz, en 1 Canadees.Dus mijn voertaal voor de eerste 49 dagen is voornamenlijk Engels. Gelukkig zit er ook nog een Nederlandse meid bij, zodat we af en toe ook nog een beetje Nederlands kunnen praten.

Rio de Janeiro heeft een lange en rijke historie. Rio is met zijn diverse wijken schitterend gelegen langs de kust en omgeven door bergen. Er wonen zo'n 10 miljioen Cariocas, zoals de inwoners van Rio heten. Cariocas gaan niet naar het strand om te zwemmen, maar om te kijken en gezien te worden.Rio de Janeiro heeft veel te bieden, er is veel te zien en te doen. Je kunt een bezoek brengen aan beroemde, 400 meter hoge Pao de Acucar (suikerbroodberg) en de Corcovado met het beroemde beeld van Jezus Christus die de stad ´beschermt´. Maar je kunt natuurlijk ook lekker gaan relexen op de stranden van Rio de Janeiro. Copacabana 1 van de beroemste stranden van de wereld, maar daar is de laatste tijd niet veel meer van over.

De volgende dag gaan we met onze Truck die de naam `Berny` heeft gekregen naar Paraty, deze rit duurt ongeveer 4 uur. Paraty is een mooi schilderachtig plaatsje waar het centrum autovrij gehouden is. De geplaveide wegen doen aan de Belgische kinderkopjes denken. Ooit was Paraty bekend om de suikerriet die er gewonnen werd. Tegenwoordig komen de inkomsten meer uit de toeristenindustie en visserij. Dat deze kustplaats inderdaad de moeite van het bezoeken waard is, blijkt ook uit de 26 films die er opgenomen zijn. Een voorbeeld hiervan is de in 1985 opgenomen film Kiss of the Spider Woman. Ook zijn er een aantal videoclips (onder andere van Mick Jagger) opgenomen.
Wij hebben voor het eerst kennis kunnen maken me de Braziliaanse vecht/danssport de Capoerinha.
Ook was een uitstap naar een van de vele eilanden mogelijk. Na 3 overnachtingen zijn we verder gegaan naar Bonito.

Bonito zou het summum van onze reis worden...Bonito, de naam alleen al. Ik had thuis op internet zitten kijken en onwaarschijnlijk mooie foto's gezien van watervallen, 3 kilometer snorkelen in een heldere zoetwaterrivier met exotische vissen, rafting in groene paradijsjes, duiken in een grot met azuurblauw water...Ik had bijna Pantanal overgeslagen om hier een volle week te hebben en nu zitten we hier en moet ik eerlijk toegeven dat het wat tegenvalt.Het stadje is klein, best wel gezellig maar vreselijk toeristisch en alls wat hier te zien valt is belachelijk duur.

27 september: Rio da Prata, dag 10. Vandaag gaan we met een groep van 14 man naar Rio da Prata, de fammeuse snorkeltocht in de zoetwaterrivier.. Dan eindelijk in het water en na heel wat uitleg over hoe we moeten snorkelen, hoeveel meter we achter elkaar moet blijven, niet hier aankomen, niet daar aankomen, tot we ons helemaal weer in de kleuterklas voelen, mogen we eindelijk vertrekken, maar het is best leuk. Er is echter weinig variatie in vissen maar ze zijn groot en de zichtbaarheid in het water is 10 meter. Gelukkig genoeg staat het water op dit moment van het jaar nog vrij hoog . Na drie uurtjes zijn we er door en staat een lange buffet tafel op ons te wachten.

28 september, dag 11. De website ligt plat en ik ben een beetje gefrustreerd. Ik wou eindelijk beginnen aan mijn blog, maar helaas vandaag werkt het internet niet.

De rest van de groep gaat vandaag naar de Groto do lago azul. Het was vroeg opstaan voor deze mensen, want ze gingen om 5 uur ´s morgens al weg. Heb voor de rest van de dag niet veel gedaan, een beetje geluierd, gegeten en gedronken. Nog even gezwommen en dat was het.

Helaas moesten we de volgende dag vroeg weg ( 05:30 uur ), omdat we een rit van 960 km voor ons hebben om naar de Foz do Iquacu te gaan.

Dit was het eerste verhaal van mijn lange reis,

Groeten Edwin

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!