Edwin Goes Atlantic to Pacific and Central America

Dag 57 t/m 67 van Playa del Carmen naar San Christobal (Mexico)

Hallo Allemaal,

Vandaag zijn we aangekomen in Playa del Carmen (Mexico).

Playa del Carmenis een badplaats in Quintana Roo, in het oosten van Mexico. Playa del Carmen is gelegen aan de 'Riviera Maya'. Al tijdens pre-Columbiaanse tijden diende Playa del Carmen, toen nog Xaman-Ha geheten, als vertrekplaats voor boten naar Cozumel. De Maya's vertrokken naar Cozumel vanwege het heiligdom voor de godin Ixchel, terwijl latere bezoekers vooral toeristen waren. Playa del Carmen is dan ook 'ontdekt' door toeristen op weg naar Cozumel. De stad wordt tegenwoordig vooral bezocht door toeristen die de drukte van de niet ver van Playa del Carmen gelegen badplaats Cancún willen ontvluchten. We zijn vanuit Playa del Carmen naar ruines van de Maya/Toltec in Tulum geweest.

Tulum

Tulum lijkt wel een bewerkt plaatje uit een reisgids! Met een maagdelijk wit, rustig strand, paradijselijke palmbomen en kleurrijke vissersbootjes. Het bijzondere aan Tulum is dat bovenop de rotsen (die over zee uitkijken) ruïnes van Mayatempels staan. De volgende dag reizen we door naar Cancun.

Cancúnis een stad in het uiterste oosten van Mexico, gelegen op het schiereiland Yucatán in de staat Quintana Roo. De stad is wereldbekend als toeristenoord. Cancun is zeer toeristisch, maar Playa del Carmen is naar mijn mening mooier. Als vakantie (strand) bestemming zou ik dan ook eerder voor Playa del Carmen kiezen dan Cancun. We zijn een dag naar een klein eilandje geweest genaamd Isla Mujeres.

Isla Mujeres (letterlijk: Vrouweneiland) is een eiland in de Caribische Zee, voor de kust van Mexico. De hoofdplaats en tevens enige plaats op het eiland heet eveneens Isla Mujeres. Het eiland is 7 kilometer lang en gemiddeld 650 meter breed.

Voor de Maya's was Isla Mujeres een heiligdom voor de godin ixchel. Het was dan ook vanwege de vele vrouwenbeelden die de spanjaarden hier aantroffen dat ze het eiland Isla Mujeres noemden. Isla Mujeres is een populaire bestemming voor toeristen. Veerboten verbinden het eiland met Cancun en Puerto Juárez.

Vandaag reizen we door naar Merida, maar onderweg doen we eerst nogChichen Itza aan.

Chichén Itzá was een van de belangrijkste steden van de Maya, en hier bevindt zich de Piramide van Kukulcan.

Zoals de meeste koloniale steden, is het centrum van Mérida opgebouwd volgens een schaakbordsysteem. Straten die van noord naar zuid lopen hebben oneven nummers, en straten die van oost naar west lopen even. In het centrum, met als centrale plein het Plaza Grande, zijn vele koloniale gebouwen te bezichtigen. Veel toeristen combineren een bezoek aan Yucatán met een bezoek aan het strand, of aan de ruïnes van het nabijgelegen Chichen Itza.

Vanuit Merida reizen we door naar Palenque waar we 2 nachten verblijven.

Palenque is een archeologische vindplaats van de Maya beschaving niet ver van de Usumacinta-rivier.Palenque ligt diep in junglewoud en behoort tot de weinige steden waar ontdekkers veel van de geschiedenis konden ontcijferen, doordat hiëroglyfen intact gebleven zijn. Lopend door de stad vertellen de huizen en tempels over dynastieën, veroveringen, rijkdom en ondergang. Je ziet hier ook de volgens velen meest sensationele ontdekking uit de Maya-wereld: de graftombe van Koning Pacal.

Vanuit Palenque reizen we door naar San Chrisobal de las Casas waar we 3 nachten verblijven.

San Cristóbal is bekend vanwege haar koloniale architectuur. Het is een populaire bestemming voor toeristen, ook omdat de MayastadPalenque er niet ver vandaan ligt. Tijdens ons verblijf in San Christobal hebben we 2 dagen vrij af, we kunnen zelf kiezen of we een excursie gaan doen of dat we gaan relaxen. Ik zelf heb het 1 dag rustig aan gedaan. De 2e dag heb ik een excursie gedaan naar Cañón del Sumidero.

De kloof is ontstaan door een geologische breuk in het Pleostoceen en is een van de belangrijkste toeristenattracties van Chiapas. De Cañón del Sumidero begint bij de stad Chiapa de Corzo en eindigt bij de Chicoasen-dam, waar 20% van de energie voor Centraal-Amerika opgewekt wordt.

Mijn volgende gedeelte van de reis gaat weer naar Guatamala.

Groeten Edwin