Edwin Goes Atlantic to Pacific and Central America

Dag 67 t/m 74 van Panajachel naar Antiqua (Guatemala)

Hallo,

Hier een klein verhaaltje vanuit Guatemala. Vandaag zijn we vertrokken uit San Christobal, deze tocht maken we met zogenaamd de 'chicken bus, dit zijn oude amerikaanse schoolbussen die een tweede leven hebben gekregen in Guatemala. In verschillende opvallende kleuren opgeschilderde stadsbussen zijn het uiteindelijk geworden. Deze bussen vervoeren de plaatselijke bevolking inclusief hun koopwaar. Vandaar dat de bijnaam voor deze bussen 'chickenbussen' zijn. Onze reis met de chicken bus duurt ongeveer 3 uur, dat is meer dan genoeg, aangezien we wel met 100 mensen in de bus zitten. Daarna gaan we met een kleine mini Van naar ons hotel in Panajachel.

Panajachel is een plaats in de hooglanden van Guatemala. Panajachel is het drukstbezochte plaatsje aan het meer. Er wonen ongeveer elfduizend mensen. De meeste mensen verdienen hun kost in de toerisme-industrie. Ze werken in een van de vele hotels, restaurants en bars die Panajachel rijk is. In de hoofdstraat, de Calle Santander, zijn tientallen winkels met allerlei goederen voor toeristen. Op onze vrije dag gaan we kayaken op Lago Atitlan Guatemala.

Dit majestueuze meer, 8 km breed en 18 km lang, omringd door vulkanen, biedt elke dag een andere magische aanblik. Volgens de lokale Maya bevolking heeft het meer magische krachten. Vele reizigers en schrijvers hebben Lago Atitlan uitgeroepen tot het mooiste meer ter wereld.

De volgende dag gaan we met de boot naar Lago Atitlan. Rond Lago Atitlan liggen Maya dorpen en grotere plaatsen, elk met een uniek karakter.

Santiago Atitlan is vooral bekend vanwege Maximon, een houten figuur, heilig voor de Maya's. Maximon is gek op sigaren, rum en zijden stropdassen. De Maya gemeenschap in Santiago Atitlan is hecht en houdt haar tradities hoog, w.o. het weven van prachtige stoffen.

Nadat we 3 dagen in Panajachel zijn geweest reizen we door naar Antiqua. Alleen al rondlopen door de historische straatjes van Antigua is een belevenis. De prachtige koloniale gebouwen, gekleurde huizen, de middeleeuwse (hobbelige) straatkeien en de vele parkjes maken van Antigua een uniek stadje. Het is dan ook heel geliefd bij reizigers die door Midden-Amerika trekken en bij studenten die Spaans in Guatemala willen leren. Antigua heeft een stratenplan van avenidas en calles. De avenidas lopen van noord naar zuid en de calles van west naar oost. In het hart ligt het Parque Central. Dat is dé ontmoetingsplek, voor een praatje met de lokale mensen of een avond met vrienden rondom de oude fontein. Aan het park ligt de kathedraal, die 's avonds sprookjesachtig verlicht is, en de oude gallerijen en het stadhuis.

Tussen Antigua en Guatemala-stad ligt de vulkaan Pacaya. Deze hebben we beklommen. Het is ongeveer twee en een half uur naar boven. Je hebt er een geweldig uitzicht. Pacaya is nog een actieve vulkaan, maar zonder grote uitbarstingen. We hebben helaas geen lava uuit de top zien rollen. 's Avonds zijn we vaak naar een hostel gegaan met een dakterras, je hebt namenlijk een geweldig uitzicht over de stad.

Mijn volgende verhaal komt vanuit Honduras.

Groeten Edwin