Edwin Goes Atlantic to Pacific and Central America

Dag 74 t/m 80 van Antiqua naar Tegucigalpa (Honduras)

Hallo Iedereen,

Hierbij weer een klein verhaaltje vanuit Honduras.We verblijven totaal 6 dagen in Honduras voordat we verder reizen naar Niguragua. De eerste plaats die we aandoen is Copan.

COPAN RUINAS

De uitgebreide ruïnes van Maya-steden Copan gelegen in het noordwesten van Honduras. Het ligt vlakbij de grens met Guatemala, ongeveer 45 km van de stad Zacapa.

De dag van aankomst een beetje gerelaxed na 5 uur hobbelen in een bus (is het ver buschauffeur? '3 a 4 horas'... plus 2 a 3 dus, vriendelijke vriend!). 's Avonds zijn we naar de hotsprings in de bergen gegaan en hebben een BBQ gehad.

De Volgende dag gaan we de ruines van Copan bekijken, (jaja, Spaans is niet zo moeilijk als het lijkt). Er zijn 3 plaatsen in de buurt van de ruines, waar vandaan je een bus kunt nemen naar de ruines om daar een dagje rond te lopen en alles. Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De middag neem ik een vrije dag om wat bij te komen en mijn blog bij te werken.

De dag erna gaan we al weer door naar het eiland Roatan. Roatan is het grootste eiland van de Baai-eilanden, een eilandengroep voor de kust van Honduras. Het eiland is ongeveer 60 km lang en 8 km breed op het breedste deel. De hoofdstad van Roatan is Coxen Hole en niet meer dan een groot dorp. Het dankt zijn naam aan John Coxen die een Engelse piraat was. De huizen zijn van hout, gebouwd op palen en staan in het water. De zwarte inwoners stammen af van negerslaven uit Jamaica en de Cayman Eilanden.

Het is een belangrijke duikbestemming in Honduras. Roatán ligt in tussen de eilanden Utila en Guanaja.Omdat de temperatuur het hele jaar rond de 28°C ligt is het eiland een mooie strandbestemming. Het beste van Roatan is het uitgebreid rif dat het spectaculairste duiken en snorkelen in het Westelijke Caribisch gebied aanbiedt. Men waant zich in een groot aquarium met kleurrijke vissen die zwemmen in dalen van 15 tot 30 meter naar beneden lopende rotsen.

Na 3 nachten verbleven te zijn op Roatan gaan we verder naar Tegucigalpa, dit is voor ons alleen maar een tussen stop omdat we eigenlijk doorgaan naar Leon, dat ligt in Niguragua.

Groeten Edwin, vanuit Honduras