Edwin Goes Atlantic to Pacific and Central America

Dag 80 t/m 85 van Leon naar Ometepe Island (Nicaragua)

Hallo Amigos,

Hierbij mijn verhaal vanuit Nicaragua.

Nicaragua, is eenland in Centraal Amerika dat in het noorden grenst aan Honduras en in het zuiden aan Costa Rica, in het westen aan de Grote Oceaan en in het oosten aan de Caribische Zee. De eerste plaats die we aan doen is Leon. Zoals gezegd zitten wij in Nicaragua sinds een paar dagen... Eerste indrukken: het is hier warm, zo´n34 graden overdag in de zon, het land zelf ziet er dus ook droger en ruiger uit dan de tropische buurlanden. Verder veel maisvelden, grazende koeien (maar toch anders dan onze zwart-witte beestjes) en vulkanen op de achtergrond. Mooie plaatjes. Arm land ook. Wij hebben ons vandaag laten vertellen dat het gemiddelde maandsalaris hier ligt op 1.000 Cordoba, zo´n 55 USD. Leon, beroemd vanwege de dichter Ruben Darios (wie kent hem niet..?), was eigenlijk echt een leuke verrassing. Mooie universiteitsstad, aardige mensen, niet al teveel toeristen waardoor je gewoon in de overdekte markt kon lopen zonder het gevoel te hebben dat deze markt alleen voor toeristen gehouden werd.Zonder lastig gevallen te wordenhebben wede ogen uit ons hoofd gekeken:enorme papayas, levendeleguanen aan elkaar vastgebonden met een touwtje, hele grote levende krabben in een pan. En dit allemaaltussentoonbanken volstukken warm vlees die zeker niet door onze keuringsdienst van waren zouden komen.

De grootste kathedraal van Centraal Amerika is te vinden in Leon. De beroemde dichter ligt onder de kerk begraven en je kunt de kathedraal beklimmen (en zelfs de klokken luiden) voor een spectaculair uitzicht.

Na 2 overnachtigingen in Leon reizen we door naar Granada, de hoofdstad van Nicaragua. Granada is een monumentale koloniale handelsstadje en gelijk ook de populairste toeristenbestemming in Nicaragua. Erg gezellig en levendig, maar ook temperaturen van boven de 30 graden. Het is erg leuk dwalen door de fotogenieke straatjes. In de omgeving een bezoek gebracht aan de actieve Masaya vulkaan. Als je naar en in de krater kijkt zie je alleen een flinke rookpluim, maar op 1km diepte schijnt lava te borrelen. In de omgeving kun je wandelen op de randen van andere (groene - niet meer actieve) kraters van dezelfde vulkaan en heb je een fantastisch uitzicht op de wijde omgeving.

Je hoeft - net als in andere plaatsen in Nicaragua - niet bang te zijn dat je een taxi over het hoofd ziet. Er zijn er erg veel en ze toeteren bij het passeren van iedereen die een potentiële klant kan zijn (en dat zijn er nogal wat). In het straatbeeld trouwens ook nog veel paard-en-wagens.Het oude centrum is tijdens een aardbeving in 1972 verwoest en sindsdien grotendeels gelaten zoals het was. Op de plek staat de ruine van de oude kathedraal nog en heeft men het Palacio Nacional herbouwd. In een of andere achterbuurt van de stad ligt het Museo Sitio Huellas de Acahualinca. In het museum zijn 10.000 jaar oude voetsporen van mensen te zien die bewaard zijn gebleven in de lava. Na een bezoekje aan de kathedraal en de Metrocentro shopping mall, wel weer uitgegekeken op de stad. Voor 4 dollar nog even bij de kapper langs geweest en daarna maar weer snel terug naar het hotel gegaan. In het meer waar Granada in ligt heb je veelheel veel kleine eilandjes, de Isletas, gecreëerd door een vulkaanuitbarsting. Met een boottochtje kun je er tussendoor varen en een paar van de eilandjes bezoeken. Sommige zijn zo klein dat er maar een huis op past. Voor de prijs van een mooie eengezinswoning in de Randstad, kun je hier je eigen eilandje met villa kopen. Een van de eilandjes wordt bewoond door een groep whited faced en spider monkeys. Je kunt je afvragen wat ze daar te zoeken hebben, aangezien ze volledig afhankelijk zijn van de buitenwereld.

Ook in Granade hebben we 2 overnachtingen gehad, hierna zijn we doorgereisd naar Ometepe Island. Isla de Ometepe is een eiland in het meer van Nicaragua wat uit 2 vulkanen bestaat. Het eiland om avontuur op te zoeken. Dit eiland is niet echt ontwikkeld voor het toerisme. Alleen kleine hostelletjes en mensen die hun geld verdienen met bananen en cocosnoten. Het eiland is nog prachtig, ga snel voor dat de eerste Mc Donald zijn deuren open doet!

Op het eiland heb ik niet veel gedaan, heb een beetje gerelaxd, 's avonds een BBQ en een paar biertjes gehad en op tijd naar bed gegaan. De volgende dag moesten we om 04:30 uur al weer opstaan om de ferry van 06:00 uur te halen, daarna zijn we met een mini-van doorgereden naar het busstation voor een reis van 8 uur richting San Jose in Costa Rica, inclusief 2 uur wachtijd bij de grensovergang.

Costa Rica, here we come!

Hasta luego, Edwin