Edwin Goes Atlantic to Pacific and Central America

Dag 13 t/m 20 van Foz do Iguacu to Salta

Dag 13 t/m20 Van Foz do Iguaçu naar Salta (Argentinie)

Hallo Allemaal,

Argentinie is het tweede grootste land van Zuid-Amerika en het achtste grootste land op wereldniveau. Niet alleen het landoppervlak is groot, ook de steden, de ranches, de steak etc zijn dat. Midden twintigste eeuw was het een van de rijkere landen en het leek het Texas van het Zuiden te worden. De rijkdom was echter zeer ongelijk verdeeld, met veel grootgrondbezitters. De crisis van de jaren dertig met de ineenstorting van de prijzen van landbouwproducten raakte Argentinie hard. Veel industrieen in Argentinie zijn nog steeds gericht op de voedselverwerking Mede door de slechte economische toestand grepen de militairen meerdere keren in. Argentinie is later dan ook meer bekend geworden door de dictaturen.
Argentinie is een vrij westers land, als jer er rond rijdt zou je ook kunnen denken dat je in Zuid-Europa rijdt. Samen met Chili is Argentinie ook het welvarendste land van Zuid-Amerika. Momenteel gaat het economisch echter niet zo goed hier, de koppeling van de Argentijnse peso aan de Amerikaanse dollar heeft de concurrentiepositie danig verzwakt. Brazilie zag zijn Real met tientallen procenten devalueren en het land is voor investeerders daarmee interessanter geworden.

Het landschap in Argentinie is zeer gevarieerd. Het noordelijke deel behoort tot de subtropen, terwijl het zuidelijkste deel niet ver van Antarctica ligt. Rond Menoza en Cruz de Eje is het landschap deels droog, maar er zijn ook groenere gebieden. Dit zijn nog de uitlopers van de Andes en het landschap is dan ook heuvelachtig. Veel hoger dan een paar honder meter boven zeeniveau is het hier echter niet. Nabij Cordoba wordt het landschap vlakker, dat is het begin van de pampa's. Dit deel is tegenwoordig vrijwel geheel in cultuur gebracht.

Dag 13 t/m 16 Foz do Iguacu.

We zijn aangekomen in , Foz do Iguacu. We verblijven wederom in een hostel voor2 nachten. De eerste dag kunnen we de Braziliaanse kant bekijken, maar deze heb ik al een keer eerder gezien op 1 van mijn reizen. De 2e dag gaan we naar Paraguay, waar we gaan winkelen, alles is hier belastingvrij en dat scheelt toch voor Nederlandse begrippen ongeveer 20%. Hier heb ik een klein mini nootbook gekocht om mijn foto´s te plaatsen en eventueel films tebekijken die andere mede reizigers al hadden meegenomen.

De 3e dag zijn we naar de Argentijnse kant geweest, deze heb ik wel bezocht omdat ik op mijn vorige reis niet alles heb kunnen zien, dit i.v.m. tijdsdrukte ( we kwamen toen pas aan om 14:00 uur ), dat is eigenlijk veel te kort. Je hebt bijna wel een hele dag nodig om alles te kunnen zien.

De volgende dagreizen we naar San Ignacio (Argentinie).

San Ignacio is een departement in de Argentijnse provincie Misiones. Het departement (Spaans: departamento) heeft een oppervlakte van 1.662 km² en telt 55.038 inwoners.

San Ignacio zelf is een klein plaatsje van zo'n 10.000 inwoners, waar op het moment dat we aankwamen werkelijk niemand op straat te vinden was. In de bus hadden we net een horrorfilm te verwerken gekregen over een klein dorpje waar iedereen was uitgemoord door een psychopaat en de overeenkomsten leken angstaanjagend groot. Pas rond een uur of 18.00 toen het wat afgekoeld was, trokken de bewoners weer massaal de straat op en ontstond er een aangename sfeer.

Er bleek ook iets vreemds aan de hand in San Ignacio. Veel mensen hebben kennelijk geen geld voor én een stereo in huis én in de auto en geven de voorkeur aan de laatste. Op vele plaatsen staan er nl auto's naast de huizen met de deuren open waardoor de luide muziek door de hele straat schalt.

De volgende dag gaan we naar Salta, dit is een reis van ongeveer 10 uur rijden.

Salta, 1 van de mooiste omgevingen van Argentinie. We verblijven hier voor 2 nachten. Salta is eenfantastische stad en echt een aanrader!!! Naast de fantastische natuur en degezellige koloniale omgeving, hebben ze sinds 1 jaar een nieuw museum. Hier tonen ze een mummy die ze op de top vaneen berg van 7000 meter gevonden hebben. We zijn behoorlijk laat geariveerd in Salta (20:00 uur). Dus we konden overdag niet veel doen. Wel zijn we tot diep in de nacht opgebleven. De volgende dag gaan we ´s morgens raften. Dit is iets wat ik nog niet mee heb gemaakt. 1 van mijn reisgenoten heeft ook een rafting gedaan in Costa Rica, voor hem was dit zijn eerste keer. Helaas viel het qua sensatie allemaal wat tegen. Deze rivier in Salta heeft maar een level 3 nivo, terwijl die in Costa Rica een level 5 nivo had.

Dus ik ga zeker in Costa Rica nog een keer raften, zeker nadat ik de foto´s van mijn reisgenoot had gezien in Costa Rica.´S middags gaan we hoogste kabelbanen afdalen. Deze hebben in totaal 9 lijnen en de hoogste lijn zit ongeveer op 160 meter boven de grond.

Dit alles is een geweldige sensatie.

Helaas de Argentijnse gedeelte zit er al weer op, we reisen nu door naar Uyuni in Bolivia.

Groeten Edwin