Edwin Goes Atlantic to Pacific and Central America

Dag 30 t/m 39 van Puno naar Cusco

Hallo Allemaal,

Ik vervolg mijn reis vanuit Puno (Peru).

Puno, een van de hoogste steden in het land op ongeveer 3800 meter boven zeenivo. Lake Titicaca meer is hiervan een beroemde meer, het hoogst vevaarbare meer in de wereld. Als je in Puno aankomt bevind je je in een andere wereld zoals je die misschien gewend bent van Arequipa of Nasca, de mensen hier hebben klederdracht aan. ´S avonds kan het hier wel vriezen tot 15 graden onder nul. Puno is een leuke stad waar je goed kunt winkelen in de Av. de Lima. Ook hier is de Plaza het midden van het centrum. Puno wordt ook erg vaak gebruikt als stad van waaruit men vertrekt naar Bolivia. In Puno kan het in de maanden Juni tot en met September erg vaak regenen en in de maanden oktober tot en met mei is de hemel volledig blauw, maar het word wel erg koud, dit komt mede door de de hoogte.

Toen we in Puno aankwamen werd ons verteld dat we een nacht gingen overnachten op een eiland genaamd Amantani, voor ons hield dat in dat we een dag gingen optrekken met de locale bevolking. Op dit eiland heb je geen electriciteit, geen stromend water, echt back to basic. Dit is absoluut een van de hoogte punten in Puno. Iedereen werld in groepen van 2 of 3 onderverdeeld in een gezin. Deze gezin zorgt de hele dag voor je. In de avond werd er een voetbal partijtje gespeeld tegende locals. Daarna hadden we een grote dans avond met de locals, hiervan werd verwacht dat je in lokale kledendracht verscheen op het feest.

De volgende dag gaan we met de boot naar Taquile Island waar mensen leven in eenvoudige stro hutten. Ook hebben we een bezoekje gebracht aan de drijvende riet eilanden in de baai van Puno, waar de Uros indianen leven.. De rest van de 2 dagen hadden we vrij af.

Dag 33 tot 35 Cusco

Laten we beginnen bij het begin. We kwamen vorige week aan in Cusco. Tot nu toe is dit toch wel1 van de mooiste steden in Zuid-Amerika waar we al geweest zijn. Na het enkele dagen rustig aan te hebben gedaan (ziekenboeg met voornamelijk darmschade, griep en andere dingen) bezochten we enkele inca-sites. Sacsayhuaman, qenqo, puca pucara en tambomachay. Ontzettend mooie vestigingen die we te voet bezochten als voorbereiding op onze tocht naar machu picchu.

De dag voorafgaand aan de trail.

Het was op een vrijdagavond in een hotel in 1 van de bredere straten van Cusco. Een gids met zijn assisten gids, komen ons informatie verstrekken over De Tocht. Can de 23 djosers gaan wij met 25 man de trail lopen. Ruben,zoals de gids zich noemt, doet me denken aan een zoon van de laatste Inca koning. Misschien....... ach natuurlijk niet, maar dat is nu ook niet belangrijk. Ik moet opletten wat hij allemaal te vertellen heeft, want morgen gaat het gebeuren. Aan de hand van een kaartje wordt ons uitgelegd hoe de route door de meedogenloze Andes loopt. Als we een niet al te zwaar rugzak willen dragen, dus alleen de dagelijkse dingen die je onderweg nodig zult hebben, hebben we altijd nog een duffelback waar we 5 kg in mogen doen. Dat is OK. Er wordt nog wat gekletst over kleding, 3 t-shirts, voldoende ondergoed, sokken een warme trui en regenkleding. Voor de rest moet iedereen maar meenemen wat zijn of haar lichaam verlangt. Alles duidelijk ? Dan komen we jullie morgenochten om 6 uur ophalen. Buenas noches.

Tot nu toe is er geen vuiltje aan de lucht.

Dag 1 tot 4

Om 5 uur gaat de wekker. Aankleden en alles bij elkaar pakken. Onze ondere spullen zetten we ergens anders neer, want deze kamer wordt voor de tijd dat we er niet zijn gereserveerd voor andere gasten. We nemen een kop coco thee en ontbijten wat en daan dan onderweg met de bus. De bus rijdt door naar een klein plaatsje waar we onze laatste spullen kunnen kopen. De stemming is prima. We rijden zo richting {82 km punt}. Eindelijk zijn we dan aangekomen. Hier komen we onze djosers tegen en gaan dan op pad. Iedereen heeft het er natuurlijk over, zou dit een makkie zijn of zou het toch wel tegen vallen. We zullen het zien.

De eerste dag was inderdaad een makkie, een paar kleine hoogteverschillen, maar over het algemeen nog niet zo moelijk. We zijn om 3 uur aangekomen in onze kamp waar ons een warme maaltijd staat te wachten.

De volgende dag vroeg opstaan en weer lopen. Deze dag is de zwaarste dag van de hele trail. Hier zitten aardig wat verhogingen in en treden die je moet bewandelen. We lopén daags maar 10 km, maar het lijkt op den duur wel of je de marathon loopt, het wordt steeds zwaarder. Ook dag 2 hebben we overleeft. Alleen in de groep treden er toch al wat pijntjes op. Dag 3 is in verhouding met dag 2. Dag 4 valt over het algemeen wel mee, met als toetje de bezichtiging aan Machu Pichu.

We hebben het gehaald, de inca trail is volbracht! Het geeft een fantastisch gevoel. Wat een geweldig bouwwerk hier midden in de bergen. Kwart voor 7, Machu Picchu ligt nog in de mist. We gaan door de zonnepoort en zoeken een plekje, waar we strakts een schitterend uitzicht hebben op het schouwspel. Heel indrukwekkend, je ziet op diverse foto s slechts een deel van de verborgen stad. Tegen 8 uur gaan we naar de stad zelf om alles te bezichtigen. De gids nam ons mee, om het complex beter te bekijken met interessante uitleg. Later op de dag hebben we met een etentje afscheid genomen van de reisleider en daarna zijn we met de trein weer terug gereden naar Cusco. Een prachtige rit door de bergen.

Inca Trail? Je moet het gewoon in je leven gedaan hebben, onvergetelijk mooi.

Nadat we de Inca Trail gedaan hebben, hebben we nog 2 dagen vrij af om te doen en laten wat we zelf willen. Dat is geen probleem, we vermaken ons als groep hier prima in Cusco.

Nadat we Cusco verlaten hebben gaan we naar Arequipa en Puerta Inca, maar dat is weer een ander verhaal.

Groeten Edwin